Αρχικά να διαχωρίσουμε τους όρους διατροφή και δίαιτα. Για ακρίβεια με τον όρο ισορροπημένη διατροφή εννοούμε τη διατροφή που παρέχει όλες τις απαραίτητες ποσότητες όλων των θρεπτικών συστατικών για την καλή λειτουργία του σώματος, ενώ με την δίαιτα αναφερόμαστε στην επιλογή τροφής η οποία καταναλώνεται από ένα άτομο μέσω μειωμένων θερμίδων πρόσληψης. Τις περισσότερες φορές για οποιαδήποτε αλλαγή αύξησης βάρους στο σώμα αποφασίζεις ή τουλάχιστον σκέφτεσαι να κάνεις δίαιτα, πράγμα όχι απαραίτητα σωστό αφού και με την ρύθμιση της διατροφής πολλές φορές μπορείς να δεις αλλαγές (αυτό που λέμε σωστό ισορροπημένο πρόγραμμα στα γεύματα). Παρ όλα αυτά στο συγκεκριμένο άρθρο θα επικεντρωθούμε στη δίαιτα και στο τι πρέπει να ξέρεις για να αξιολογείς αν η δίαιτα που σου δίνεται είναι σωστή και κυρίως ακίνδυνη.

Η δίαιτα αποτελεί μία διαρκή ανησυχία κυρίως στο γυναικείο πληθυσμό και εδώ και πολλά χρόνια η βιομηχανία της δίαιτας ανθίζει, τις περισσότερες φορές εις βάρους του απλού ανυποψίαστου κοινού. Πιθανότατα ήδη έχει πάρει το μάτι σου πολλές από τις εκατοντάδες διαφορετικές δίαιτες του εμπορίου και όχι μόνο, για να χάσεις βάρος (βλέπε περιοδικά, blogs και κάθε είδους διαφημίσεις στο ίντερνετ).

Όλες τάζουν γρήγορη απώλεια βάρους με τα πρώτα εμφανή αποτελέσματα απ τις πρώτες κιόλας εβδομάδες. Σίγουρα κάποιες από αυτές πληρούν ασφαλείς προδιαγραφές και αποτελεσματική απώλεια βάρους επίσης. Από την άλλη πλευρά όμως, πολλές από αυτές δεν περιλαμβάνουν καν στο πρόγραμμά τους τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά και μπορούν να αποβούν επικίνδυνες για την υγεία σου. Για παράδειγμα, έρευνες που έγιναν σε 11 δημοφιλείς δίαιτες με διεθνή εμβέλεια και ανταπόκριση, έδειξαν ανεπάρκεια σε ένα ή περισσότερα θρεπτικά συστατικά όπως ο σίδηρος, το ασβέστιο και ο ψευδάργυρος αφού περιείχαν λιγότερο από το 70% των συστάσεων που προαναφέρθηκαν. Μία εκ των οποίων μάλιστα βασίζει το 70% των θερμίδων της στο λίπος, πράγμα που αυξάνει την χοληστερόλη και κατά συνέπεια τον κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών παθήσεων, ειδικά σε ιδιάζουσες και ευπαθείς ομάδες ανθρώπων.

Αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να αποφύγεις κάποιους συγκεκριμένους τύπους δίαιτας, Ποιους; Κυρίως εκείνους που εστιάζουν το διατροφικό μοτίβο τους σ ένα είδος φαγητού (όπως η δίαιτα του ρυζιού). Ο λόγος; Προφανής. Οι δίαιτες αυτές είναι ανεπαρκείς σε θρεπτικά συστατικά. Απόφυγε επίσης, δίαιτες που στηρίζονται σε συγκεκριμένες φόρμουλες αδυνατίσματος ή συγκεκριμένα ένζυμα που βοηθούν στις καύσεις, γιατί κάτι τέτοιο δεν υφίσταται και αν υφίσταται είναι αναποτελεσματικό.

Αφιέρωσε λίγα λεπτά για να αναρωτηθείς: Μπορεί να υπάρξει μία και μόνο δίαιτα που να απευθύνεται σε μία ευρύτερη μάζα πληθυσμού και να μπορεί να καλύψει τις διαιτητικές ανάγκες του κάθε ατόμου ξεχωριστά;

Για μια «σωστή» δίαιτα λοιπόν θα πρέπει να ξέρεις ότι ισχύουν τα εξής:

1)    Λίγες θερμίδες, χωρίς αποκλεισμό των θρεπτικών συστατικών που είναι απαραίτητοι για τον οργανισμό,

2)    Να είναι πρακτικά εφαρμόσιμη ανάλογα με το ημερήσιο πρόγραμμά σου (ρυθμισμένα γεύματα κατάλληλα προσαρμοσμένα στο ημερήσιο ωράριο σου),

3)    Να υπάρχει ποικιλία τροφίμων, συνυπολογίζοντας τις γευστικές σου προτιμήσεις,

4)    Απώλεια μεταξύ μισού και ενός κιλού την εβδομάδα είναι θεμιτή και όχι παραπάνω,

5)     Να εξασφαλίζει ο διατροφολόγος μετρήσεις σε τακτά χρονικά διαστήματα για να γνωρίζει ακριβώς τι χάνεις και από πού το χάνεις με χρήση μεθόδων λιπομέτρησης

6)    Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος της δίαιτας και αφού έχει επιτευχθεί ο στόχος, δίνεται πρόγραμμα συντήρησης, για την διατήρηση του σωματικού βάρους.

7)    Και μη ξεχνάς ότι σε συνδυασμό πάντα με τη σωστή δίαιτα, απαιτείται γυμναστική, άσκηση, άθληση! Ακόμα και αν έχεις πιεσμένο ωράριο, περιορισμένο ελεύθερο χρόνο, υπάρχουν επιλογές για να γυμναστείς ακόμα και στο σπίτι σου!

 

Επομένως, την επόμενη φορά που θα αναζητήσεις μία αποτελεσματική δίαιτα, είναι πολύ σημαντικό να θυμάσαι ότι…

Μπορεί να υπάρχει εύκολη και γρήγορη μέθοδος απώλειας βάρους, με το αζημίωτο για τον οργανισμό φυσικά, αλλά δεν υπάρχει εύκολη, ασφαλής και γρήγορη μέθοδος απώλειας ΣΩΜΑΤΙΚΟΥ ΛΙΠΟΥΣ!

Σάντρα Βαξεβάνη, MyLiveGym Instructor