Η εμμηνόπαυση είναι μία δύσκολη περίοδος στην ζωή μίας γυναίκας. Είναι η χρονική περίοδος που ακολουθεί ένα έτος μετά την τελευταία έμμηνο ρύση και οφείλεται στη μη αναστρέψιμη και οριστική παύση της λειτουργίας της.

Κατά την διάρκεια της εμμηνόπαυσης εμφανίζονται πολλά συμπτώματα που οφείλονται  κυρίως στην έλλειψη οιστρογόνων στον οργανισμό. Κάποια από τα συμπτώματα που εμφανίζονται είναι εξάψεις, ταχυκαρδίες, πονοκέφαλος, κράμπες, αϋπνίες, κακή διάθεση αλλά και πόνος στις αρθρώσεις και τους μύες.

Ένας φυσικός και ευχάριστος τρόπος για να μειωθούν αυτού του είδους τα συμπτώματα είναι η γυμναστική. Με την συχνή άσκηση δυναμώνουν οι μύες αλλά και τα κόκαλα ενώ αυξάνεται η ψυχική διάθεση αλλά και η φυσική κατάσταση. Η σωματική άσκηση είναι ωφέλιμη αφού όχι μόνο βελτιώνει το μυϊκό και το καρδιαγγειακό σύστημα αλλά και την πυκνότητα των οστών. Θεωρείται κατάλληλος τρόπος πρόληψης της οστεοπόρωσης και των καρδιαγγειακών παθήσεων σ’ αυτή την δύσκολη περίοδο της γυναίκας. Ένας ακόμη λόγος ένταξης της φυσικής δραστηριότητας κατά την εμμηνόπαυση είναι η αύξηση της ψυχικής διάθεσης. Κατά την διάρκεια της άσκησης απελευθερώνονται ορμόνες στον ανθρώπινο εγκέφαλο που ονομάζονται ενδορφίνες και είναι υπεύθυνες για την αύξηση της διάθεσης και της ευφορίας.

Είναι γνωστό ότι σε δραστηριότητες στις όποιες μεταφέρουμε το σωματικό μας βάρος (περπάτημα – τρέξιμο)  αυξάνεται η πυκνότητα των οστών και μειώνει τον κίνδυνο οστεοπόρωσης. Έχει διαπιστωθεί επιστημονικά ότι με την αερόβια άσκηση αυξάνεται η HDL ¨καλής¨ χοληστερίνης στο σώμα και αποφεύγεται ο κίνδυνος καρδιαγγειακών παθήσεων. Επίσης η γυμναστική με αντιστάσεις έχει ανακαλυφθεί ότι ερεθίζει τα κύτταρα που είναι υπεύθυνα για την δημιουργία νέου οστικού ιστού και δυναμώνει τα οστά και τις αρθρώσεις.

Επιπλέον, οι συνεδρίες Yoga και Yogilates ρυθμίζουν την αναπνοή και την ευκαμψία και αναζωογονούν ολόκληρο το σώμα. Οι τεχνικές αναπνοής οι οποίες χρησιμοποιούνται αλλά και οι διάφορες θέσεις του σώματος επιδρούν πάνω στις ορμόνες του stress και βοηθούν τον ασκούμενο να χαλαρώσει και να αποβάλει τα καταθλιπτικά συμπτώματα. Ακολουθώντας τέτοιου είδους προγράμματα καταπολεμάτε σε μεγάλο βαθμό η αϋπνία αλλά και οι εφιδρώσεις κατά την διάρκεια του ύπνου.

Με σύμμαχο την άσκηση αλλά και την υγιεινή διατροφή η εμμηνόπαυση δεν τείνει να δυσκολεύει τόσο την ζωή μιας γυναίκας. Η μείωση κατανάλωσης του καφέ και του αλκοόλ και η αύξηση κατανάλωσης φρούτων, λαχανικών και γαλακτοκομικών προϊόντων σε συνδυασμό με γυμναστική καταπολεμά τα αρνητικά συμπτώματα και βοήθα το σώμα να ανταποκριθεί στις αλλαγές.

Μαρία Πάνου, MyLiveGym Instructor