Τα έχουμε πει και άλλες φορές πόσο σημαντική είναι η άσκηση squat. Αποτελεί το ΘΕΜΕΛΕΙΟ δύναμης, πάνω στο οποίο μπορείτε να χτίσετε ένα εμφανίσιμο και λειτουργικό κορμί.

Ξεκίνα σήμερα κιόλας ένα Challenge 30 ημερών για να τονώσεις τους γλουτούς σου! Θα τα καταφέρεις? ( πάτησε πάνω στην εικόνα για μεγαλύτερο μέγεθος)

καθίσματα

Γιατί είναι η καλύτερη άσκηση?

► Είναι η πιο φυσική λειτουργική κίνηση του σώματος, που την κάνουμε καθημερινά, πχ. όταν σηκωνόμαστε από το κρεβάτι ή από μία καρέκλα. Γυμνάζει με φυσικό τρόπο (κι όχι απομονωμένα) το πόδι, του κύριους αλλά και όλους τους σταθεροποιητές μύες, όπως τους προσαγωγούς και απαγωγούς.

► Εμπλέκει ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ το 60% του σώματος. Όχι μόνο τους τετρακέφαλους των ποδιών, αλλά και τους δικέφαλους, τους γλουτούς, τους ραχιαίους, την πλάτη, τους κοιλιακούς. Είναι πλέον επιστημονικώς αποδεδειγμένο πως η εμπλοκή περισσότερων μυϊκών ομάδων ταυτόχρονα δε δρα αθροιστικά στην επίδραση της άσκησης, αλλά πολλαπλασιαστικά. Π.χ. αν γυμνάσουμε με μια άσκηση τους τετρακέφαλους και με μια άλλη του γλουτούς, η συνολική επίδραση των δύο ασκήσεων είναι κατώτερη από ότι αν γυμνάζαμε τετρακέφαλους και γλουτούς μαζί σε μία άσκηση. Όσο μεγαλύτερο είναι το ερέθισμα τόσο μεγαλώνει και η λιποδιάλυση, η έκκριση ενδορφινών, η καλή ορμονική ισορροπία.

► Είναι ταυτόχρονα και άριστη αερόβια άσκηση. Είναι από τις λίγες ασκήσεις στο γυμναστήριο που μας λαχανιάζει τόσο. Αυτό συμβαίνει επειδή συμμετέχει και εξασκείται ενεργά το καρδιαγγειακό και το αναπνευστικό σύστημα. Και εδώ τα οφέλη της ταυτόχρονης ενεργοποίησης διαφορετικών συστημάτων ενέργειας είναι πολλαπλασιαστικά.

► Έχει τη μεγαλύτερη λιποδιαλυτική επίδραση από κάθε άλλη άσκηση στο γυμναστήριο, εξ αιτίας όσων αναφέρθηκαν παραπάνω, αλλά και γιατί επηρεάζει την αυξητική ορμόνη (και κάποιες άλλες), με τρόπο ώστε να αυξάνεται η λιποδιάλυση και κατά τη διάρκεια της άσκησης, αλλά και τα 24ωρα που ακολουθούν.

Χάσε κιλά εύκολα και γρήγορα απλά πίνοντας τσάι!

Tip για έξτρα τόνωση των γλουτών: Σκεφθείτε τους! Εκτός του να ρίχνετε το βάρος σας στο πίσω μέρος της πατούσας, πράγμα που τους εμπλέκει περισσότερο, αν σκέφτεστε και θυμάστε να σφίξετε τους γλουτούς στο κατώτερο σημείο της άσκησης, τότε θα γυμναστούν εντονότερα! Επίσης αν (όπως σας είπα παραπάνω) ρίχνετε το βάρος κυρίως στις φτέρνες, τότε θα ενεργοποιήσετε περισσότερο τους γλουτούς.

Μέχρι ποιο σημείο κατεβαίνουμε: Μπορούμε να κάνουμε ημικαθίσματα λυγίζοντας λίγο τα πόδια ή πλήρη βαθιά καθίσματα, φτάνοντας στο κατώτερο δυνατό σημείο. Όμως τα πρώτα γυμνάζουν ανεπαρκώς, ενώ τα δεύτερα είναι  επικίνδυνα κυρίως για τα γόνατα. Γι αυτό το καλύτερο είναι το παράλληλο σκουώτ, δηλαδή να φτάνουμε μέχρι τα οστά του μηρού να είναι παράλληλα στο έδαφος ή λίγα εκατοστά παραπάνω. Μόνο έτσι θα εξασκήσουμε και τους γλουτούς

Είναι κατάλληλη άσκηση για γυναίκες;

Όχι απλώς κατάλληλη, αλλά η καλύτερη άσκηση που υπάρχει σε ένα γυμναστήριο. Γυμνάζει με φυσικό τρόπο το πόδι και άλλα μέρη του σώματος, σμιλεύει τους γλουτούς από κάθε άλλη άσκηση. Τι άλλο θα ήθελε μία γυναίκα;

Ποιοι δεν πρέπει να κάνουν βαθιά καθίσματα

Όσοι έχουν κάποιο τραυματισμό σε γόνατα ή στη μέση. Όσοι έχουν σκολίωση ή ιδιαιτερότητες στη σπονδυλική στήλη και τη λεκάνη. Όλοι αυτοί θα πρέπει πρώτα να συμβουλευθούν έναν ορθοπεδικό. Επίσης θα πρέπει να έχουν την άδεια του γιατρού τους και όσοι πάσχουν από άλλες ασθένειες όπως καρδιολογικά προβλήματα, υψηλή πίεση.

Είναι επικίνδυνη άσκηση;

Παρ’ όλα όσα πιθανόν έχετε ακούσει, είναι από τις πιο ακίνδυνες ασκήσεις! Κίνδυνος μπορεί να υπάρξει μόνο για αυτούς που την κάνουν με πολύ μεγάλο βάρος και για όσους έχουν κάποιο ορθοπεδικό ή άλλο πρόβλημα υγείας.

Σε αυτό το σημείο υπάρχει έλλειψη γνώσης σε αρκετούς αθλούμενους και αδικαιολόγητος φόβος για “τραυματισμούς γονάτων ή σπονδυλικής στήλης”. Οι κίνδυνοι αυτοί σχεδόν εκμηδενίζονται αν γυμνάζεστε με λίγα κιλά και σωστή τεχνική. Επίσης πρέπει και αυτή αλλά και κάθε άλλη άσκηση να μην γίνεται με γρήγορη αλλά με αργή κίνηση. Δεν κατεβαίνουμε γρήγορα, αλλά αργά, ελεγχόμενα! Αν δε μπορείτε να πετύχετε αυτό το αργό κατέβασμα, τότε μειώστε τα κιλά.

Συμπέρασμα: Τα βαθιά καθίσματα όταν γίνονται με σωστή τεχνική και λίγα κιλά είναι μία από τις ασφαλέστερες ασκήσεις ενός γυμναστηρίου. Έχω βαρεθεί να βλέπω στα γυμναστήρια διάφορους “γνώστες” να μου εκφράζουν την ανησυχία τους για την άσκηση, λέγοντάς μου “να προσέχω γιατί αυτό που κάνω είναι επικίνδυνο” τη στιγμή που οι ίδιοι είναι σακατεμένοι από τραυματισμούς που απέκτησαν κυρίως στο ποδόσφαιρο ή και άλλα αθλήματα.

Μετά από όλα αυτά τα οφέλη που προσφέρει η άσκηση squat, δεν υπάρχει κανένας λόγος για να μην την συμπεριλάβετε στο πρόγραμμα σας.

Και να θυμάστε, τα καθίσματα squat γυμνάζουν ολόκληρο το σώμα και όχι μόνο τα πόδια.

Γράφει η Κρίστη Παναγιώτου

Πηγή