Τι είναι ο κουρκουμάς;

O κουκουρμάς είναι ένα αυτοφυές φυτό που μας έρχεται από την μακρινή Ινδία, ενώ χαρακτηριστικό του είναι το έντονο κίτρινο, σχεδόν χρυσαφί χρώμα για αυτό και χρησιμοποιείται και εκτός από τη μαγειρική και σαν βαφή. Είναι ένα αρκετά διαδεδομένο μπαχαρικό σε όλη την Άπω Ανατολή και είναι ένα από τα βασικά συστατικά του κάρυ. Έχει μία ελαφριά πικρή γεύση, λίγο καυτερό και στυφό. Είναι γνωστό ότι η σκόνη κουρκουμά σε τοπική εφαρμογή μόνη της ή σε μείγμα για παράδειγμα μαζί με γιαούρτι έχει αντιφλογιστικές και καταπραϋντικές ιδιότητες καθώς και πάνω σε πληγές σταματάει την αιμορραγία και έχει αντισηπτικές ιδιότητες.

Σε τι μας ωφελεί ο κουρκουμάς;

Ο κουρκουμάς έχει αντιφλεγμονώδη και αντικαρκινική δράση. Στη ρευματοειδή αρθρίτιδα βελτιώνει την πρωινή δυσκαμψία, την ικανότητα βαδίσματος και το πρήξιμο των αρθρώσεων. Επίσης, είναι αντιμικροβιακό, αντιϊκό, αντιμυκητιακό. Φαίνεται ότι βοηθάει στη επούλωση δερματικών πληγών διαβητικών και ότι προστατεύει από το γεροντικό καταρράκτη. Επίσης, αυξάνει τη διαλυτότητα της χολής και της έκκρισης χοληστερίνης και χολερυθρίνης. Πιθανώς αποτελεσματικό στην πρόληψη χολολιθίασης. και κατά της σπαστικής κολίτιδας και του πεπτικού έλκους.

Βοηθάει στην καταπολέμηση όλου του εύρους των φλεγμονών που όλοι έχουμε μέσα μας, χωρίς πολλές φορές να το γνωρίζουμε. Παράλληλα, ο κουρκουμάς έχει την ιδιότητα να καθαρίζει συνολικά όλο τον οργανισμό μας, καθώς ανήκει στην κατηγορία των ισχυρών αντιοξειδωτικών βοτάνων. Είναι ένα βότανο με πολύ έντονο το καθαριστικό στοιχείο, γι’ αυτό και είναι εξαιρετικό για την αντιμετώπιση των φλεγμονών που πολύ συχνά εμφανίζονται στο έντερο.

Χρήσεις στη μαγειρική
Για να μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε τις ιδιότητες του κουρκουμα, εκτός απο την απλή χρήση του σαν μπαχαρικό, μπορούμε να εισάγουμε συστηματικά στην δίαιτα μας, μια ποσότητα εως ενα γεμάτο κουταλάκι του καφέ, την ημέρα. Μπορούμε να το προσθέσουμε στο τέλος του μαγειρέματος σε πολλά παρασκευάσματα, στις σάλτσες, στο γιαούρτι, αλλά και σε ροφήματα.
Για παράδειγμα:
•   Όταν βράζουμε ζυμαρικά ή ρύζι μπορούμε να προσθέσουμε λίγο κουρκουμά στο νερό που βράζουμε.
•   Στο μπριάμ ή στα ψητά λαχανικά και πατάτες ταιριάζει καταπληκτικά η γεύση του κουρκουμά.
Είναι σημαντικο επίσης να γνωρίζετε, οτι όταν συνδυάζεται με το μαύρο πιπέρι ή το πράσινο τσαι, αυξάνεται η απορρόφηση του από τον οργανισμό. Επίσης, το ιδιο αποτέλεσμα φέρνει και ο συνδυασμός του με κάποια λιπαρή ουσία, πχ. ελαιόλαδο ή βούτυρο. Σε συνδυασμό με το μαύρο πιπέρι, ανεβάζει την αποτελεσματικότητά του έως 1000 φορές στον άνθρωπο.