Τι είναι ο μεταβολισμός;

Εάν θέλαμε να δώσουμε έναν ορισμό στον μεταβολισμό θα λέγαμε ότι είναι το σύνολο των βιοχημικών διεργασιών που γίνονται σε έναν οργανισμό κατά τις οποίες είτε αποθηκεύεται ενέργεια (περίπτωση αναβολισμού), είτε απελευθερώνεται ενέργεια (διαδικασία καταβολισμού).

Στην περίπτωση του αναβολισμού, ο ανθρώπινος οργανισμός λαμβάνει και αποθηκεύει ενέργεια η οποία είναι απαραίτητη για τις λειτουργίες του σώματος μας από τις πιο απλές, όπως είναι η αναπνοή και η κυκλοφορία του αίματος ως τις πιο σύνθετες, όπως η έντονη γυμναστική και η άθληση. Η πρόσληψη ενέργειας γίνεται μέσω των τροφών και η αποθήκευση γίνεται με τη μορφή γλυκογόνου ή τριγλυκεριδίων στις ενεργειακές αποθήκες του οργανισμού μας. Τα λιπίδια ή το γνωστό μας λίπος είναι μία ενεργειακή αποθήκη με υψηλή συγκέντρωση ενέργειας.

Αντίθετα, η περίπτωση του καταβολισμού περιλαμβάνει την απελευθέρωση ενέργειας με τη διαδικασία διάσπασης του γλυκογόνου ή των τριγλυκεριδίων σε απλές βιοχημικές ενώσεις. Το ανθρώπινο σώμα μας χρησιμοποιεί τη διαθέσιμη ενέργεια που βρίσκεται στις ενεργειακές αποθήκες για να καλύψει τις ανάγκες του όταν η απαιτούμενη ενέργεια ξεπερνά την πρόσληψη μέσω της διατροφής. Στην ουσία, για να χάσουμε κιλά θα πρέπει να αυξήσουμε όχι μόνο τις καύσεις μας αλλά και τη διαδικασία του μεταβολισμού!

 

Ποιοί παράγοντες επηρεάζουν τον μεταβολισμό;

Η αλήθεια είναι ότι κάθε ανθρώπινος οργανισμός έχει διαφορετικό ρυθμό μεταβολισμού. Ωστόσο κάποιοι παράγοντες επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό αυτόν τον ρυθμό. Ένας από αυτούς είναι η ηλικία. Οι ειδικοί λένε ότι όσο μεγαλώνουμε τόσο μειώνεται ο μεταβολισμός μας. Ιδίως μετά την ηλικία των τριάντα, παρατηρείται μία μείωση της τάξης 5% ανά δεκαετία καθώς ο ρυθμός των καύσεων ελαττώνεται.

Ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας είναι η αναλογία μυϊκού και λιπώδους ιστού. Εάν έχεις βάλει στόχο να αδυνατίσεις καλό είναι να υποβληθείς σε μία λιπομέτρηση ώστε να γνωρίζεις αυτήν την αναλογία. Ένα πρόγραμμα διατροφής θα πρέπει να συνοδεύεται από σωματική άσκηση και γυμναστική καθώς είναι γεγονός ότι οι άνθρωποι που έχουν αυξημένη μυϊκή μάζα κάνουν πολλές και γρήγορες καύσεις ακόμα και σε κατάσταση απραξίας με αποτέλεσμα να έχουν καλύτερο μεταβολισμό.

Είναι γενικά αποδεκτό ότι οι άνδρες έχουν καλύτερο μεταβολισμό από τις γυναίκες. Αυτό συνήθως συμβαίνει γιατί έχουν περισσότερη μυϊκή μάζα, ενώ αντίθετα οι γυναίκες περισσότερο λιπώδη ιστό από τη φύση τους. Συνεπώς, το φύλο μπορούμε να πούμε ότι παίζει σημαντικό ρόλο στο ρυθμό μεταβολισμού.

Σίγουρα πρέπει να συνυπολογίσουμε και τον παράγοντα κληρονομικότητα. Δεν είναι όμως από τους βασικούς λόγους για μία αποτυχημένη προσπάθεια απώλειας βάρους. Πολλές φορές επαναπαυόμαστε και ρίχνουμε το «φταίξιμο» στη φύση μας. Η αλήθεια όμως είναι ότι ο αργός μεταβολισμός μπορεί να βελτιωθεί και να νικηθεί με σωστές διατροφικές συνήθειες και φυσική δραστηριότητα. Ίσως χρειαστεί λίγη παραπάνω προσπάθεια αν όμως ενεργοποιηθούμε και εμείς λιγάκι το αποτέλεσμα θα μας ανταμείψει!

Τέλος, αρκετά σημαντικό ρόλο παίζουν και οι ορμόνες, ιδίως όταν αναφερόμαστε στο γυναικείο φύλο. Καθώς μεγαλώνει ο οργανισμός της γυναίκας, ο μεταβολισμός γίνεται πιο αργός αφού μειώνονται τα επίπεδα οιστρογόνων, μειώνεται ο μυϊκός ιστός και το λίπος συσσωρεύεται στην κοιλιά. Μεγαλύτερο πρόβλημα εμφανίζουν οι γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση. Μην πανικοβάλλεσαι όμως! Υπάρχει λύση!

 

Πως μπορώ να ενεργοποιήσω τον μεταβολικό ρυθμό μου;

Το Mylivegym σου προτείνει κάποιες βασικές συμβουλές ώστε να ενεργοποιήσεις το ρυθμό μεταβολισμού σου. Αυτό θα σε βοηθήσει να αυξήσει τις καύσεις σου και να χάσεις κιλά. Μη ξεχνάς ότι η αλλαγή μεταβολισμού δεν είναι εύκολη διαδικασία. Προϋποθέτει αλλαγή διατροφικής συνήθειας και σωματική άσκηση. Μην παρασύρεσαι από τις εύκολες λύσεις που υπόσχονται τα παράνομα αδυνατιστικά χάπια και οι χημικές δίαιτες που μόνο κακό μπορούν να κάνουν στον οργανισμό σου. Το αδυνάτισμα με πραγματικά φυσικό τρόπο θα σε βοηθήσει να αποκτήσεις όχι μόνο μία μόνιμη και υγιή αδύνατη σιλουέτα αλλά  και να νιώσεις πολύ καλύτερα με τον εαυτό σου!

Σου συνιστούμε να αφιερώσεις τουλάχιστον 45 λεπτά από το χρόνο σου 3-4 φορές την εβδομάδα για αερόβια άσκηση. Το πρώτο online γυμναστήριο στην Ελλάδα μπορεί να σε βοηθήσει να χάσεις τα περιττά κιλά παρακολουθώντας αερόβια και δυναμικά προγράμματα γυμναστικής από την άνεση του σπιτιού σου καθώς και πλήθος σύγχρονων προγραμμάτων εκγύμνασης όπως γιόγκα, πιλάτες και ζούμπα!

 

Συμβουλές διατροφής

Μία καλή αρχή για να αυξήσεις τον μεταβολισμό σου είναι να ξεκινήσεις την αυριανή μέρα σου με ένα πλούσιο πρωϊνό γεύμα. Όσο περνάνε οι ώρες της ημέρας τόσο πιο αργή γίνεται η καύση της ληφθείσας ενέργειας από τον οργανισμό μας. Το καλό πρωϊνό γεύμα θα δώσει στον οργανισμό σου αρκετές θερμίδες ώστε να είναι η μέρα σου γεμάτη ενέργεια ενώ παράλληλα θα έχει αρκετό χρόνο στη διάθεσή του για να την απελευθερώσει. Επιπλέον, θα περιορίσει την όρεξη σου για ενδιάμεσα ανθυγειηνά μικρογεύματα!

Ωφείλουμε ακόμα να προσφέρουμε στον οργανισμό μας 6-8 ποτήρια νερό καθημερινά. Ένα από τα λεγόμενα «μυστικά» του αδυνατίσματος είναι η πρόσληψη νερού, ένας απαραίτητος σύμμαχός σου στο αδυνάτισμα που σύμφωνα με έρευνες θα αυξήσει το μεταβολισμό σου έως και 13%. Δες εδώ μερικές συμβουλές για να βάλεις το νερό στη ζωή σου!

Καλό θα σου κάνει επίσης να καταναλώνεις μικρά και συχνά γεύματα. Με αυτόν τον τρόπο θα μάθει ο οργανισμός σου να λαμβάνει λίγες θερμίδες και να τις καίει πιο αποτελεσματικά. Έξι μικρά και συχνά γεύματα την ημέρα μπορούν να εκπαιδεύσουν τον οργανισμό σου να ελέγξει την αίσθηση της πείνας και να αυξήσει τον μεταβολισμό σου. Αρκεί βέβαια τα περισσότερα γεύματα να συνοδεύονται από χαμηλά λιπαρά, φρούτα και λαχανικά!

Σε αυτό το σημείο μπορούμε να δούμε κάποιες ενδεικτικές τροφές που αυξάνουν σημαντικά τα επίπεδα μεταβολισμού. Το λεμόνι έχει όξινη γεύση αλλά στην ουσία έχει έντονα αλκαλικά στοιχεία που βοηθούν στην απομάκρυνση των τοξίνων από τον οργανισμό μας. Επιπλέον είναι πλούσιο σε βιταμίνη C και ενδείκνυται για την καταπολέμηση της δυσπεψίας. Το γκρέϊπφρουτ, μία ακόμα τροφή πλούσια σε βιταμίνη C, θα σε βοηθήσει να εξισορροπήσεις τα επίπεδα ινσουλίνης που σχετίζονται με την αποθήκευση του λίπους. Έρευνες έχουν δείξει ακόμα ότι η βρώμη, τα προϊόντα ολικής αλέσεως, οι μικρές ποσότητες κρασιού, το τσίλι και οι ξηροί καρποί μπορούν να οδηγήσουν στην επιθυμητή απώλεια βάρους.

Εσύ τι προτείνεις για να αυξήσεις τον μεταβολισμό; Περιμένουμε να διαβάσουμε το δικό σου μικρό μυστικό!